Den enkle veien til suksess

Det er lettere å identifisere de tingene som hindrer deg fra suksess og fjerne disse, enn å lete etter nåla i høystakken for å finne de tingene som kan fremme suksessen din. Tingene som hindrer suksessen din er åpenbare, de som fremmer den må finnes og testes ut i praksis. Denne artikkelen skal gjøre deg mer oppmerksom på, og lære deg å identifisere hva som står i veien for din suksess.

To attain knowledge, add things everyday. To attain wisdom, subtract things everyday. Lao Tzu.

Kontraintuitiv

Å trekke fra er kontraintuitivt, og det er derfor du må bli bevisst på fordelene med å tenke på denne måten. Det er lettere å fokusere på hva vi bør gjøre, og vanskeligere på hva vi ikke bør gjøre. Men samtidig lettere å identifisere hva som hemmer vår suksess enn fremmer den. Det er lettere å identifisere hva som forstyrrer fokuset ditt, enn hva som fremmer fokus. Det er lettere å unngå å gjøre dårlige beslutninger, enn å gjøre gode beslutninger. De dårlige valgene vi gjør i livet vårt, er vi som oftest klar over når vi gjør de. Hva som er gode beslutninger, kan være tilnærmet uendelig.

Ta energi som et eksempel. Ditt energinivå gjennom dagen blir bedre av å unngå usunn mat, enn å prøve og spise optimalt sunt gjennom hele dagen. Hva er nå et optimalt kosthold, uansett? Men vi vet at et stort måltid på McDonalds ikke gjør underverker. Kort oppsummert bør du ikke fokusere på å gjøre ting perfekt, men fokusere på å unngå feil.

Denne måten å tenke på har paralleller til Pareto-prinsippet. Men i stedet for å fokusere på de 20 % som gir 80 % av resultatene, fokuserer vi her på å fjerne de 80 % som kun gir 20 % av resultatene eller negativt resultat.

Distraksjoner

Distraksjoner er den største trusselen mot vår læring. Å fjerne distraksjonene gjør det lettere for viljestyrken din og faktisk gjøre det du skal, nemlig å studere. Fjern derfor distraksjoner der du skal studere.

Den største distraksjonen vår er mobilen. Du kan legge den vekk, du kan slå av lyden, du kan slå av varsler på sosiale medier eller til og med slette sosiale medier. Jeg finner stor glede å befrielse i å slette apper fra mobilen.

Den nest største distraksjonen er som regel PC’en. Du kan unngå å bruke PC’en eller å ha den i nærheten med mindre du absolutt trenger det. Og hvis du absolutt trenger det, kan du slå av internett, slik at du ikke blir forstyrret av varsler.

Verktøy

Tidligere hadde jeg lett for å bruke endeløst med tid på Facebook, og jeg installerte derfor Newsfeed Eradicator. Dette er en extension i Chrome som fjerner nyhetsstrømmen i Facebook, slik at ingen nyheter kommer opp på forsiden. Jeg kan fortsatt bruke Facebook til å kommunisere med andre, men det blir ingen scrolling etter nyheter.

En annen genial extension i Chrome er Distraction Free Youtube. Denne gjør at du får kun frem treff på det du har søkt på i trefflisten, uten at den foreslår andre videoer du bør se. YouTube er genialt til læring, men det er lett at læringen går over til underholdning på videoer som foreslås.

En annen genial extension i Chrome er CrackBook Revival. Denne gjør at du kan stenge tilgangen til bestemte nettsider som du vet er store tidstyver for deg selv. Hvor mange ganger sjekker du nyhetssider i løpet av en dag? Eller gjøre tilgangen tidsbestemt, slik at du ikke har tilgang på dagen når du skal jobbe med studier.

Et program som jeg synes er genialt og bruker selv, er Shift. Programmet gjør at du kan samle e-post og alle sosiale medier på samme sted. Jeg har derfor ikke Shift oppe når jeg jobber, og så har jeg alt på et sted når jeg først åpner programmet. Da kan jeg sjekke e-post og meldinger på alle sosiale medier samtidig, slik at tidsbruken blir mest mulig effektiv. Det er mye mer effektivt med sosiale medier på PC’en fremfor mobilen, siden jeg kan skrive med touch på tastaturet.

Hva gjør det vanskelig?

For å holde fokuset på studiene og det du skal lære, betyr at du må si nei til andre ting. Det kan til og med bety at du må si nei til andre ting som du også har lyst til å lære. Du må fokusere på å lære det som betyr mest for deg nå. FOMO (Fear of Missing Out) er en utfordring, men du må ha tro på at det å fokusere er det som gir størst effekt i lengden. Du må ofre mye for å oppnå mye.

Ingenting er mer produktivt enn å bli mer effektiv på ikke å gjøre de tingene som ikke bør gjøres, Peter Drucker

Du må derfor spørre deg selv hva som er viktigst for deg å lære? Og som student bør det være det som studiene dine inneholder. Hvis ikke bør du spørre deg selv hvorfor du går på ditt studium eller hvorfor du studerer i det hele tatt?

Teknikker

I boken Indistractable tilbyr forfatteren Nir Eyal blant annet to strategier du kan bruke for å forstyrre deg selv mindre. Den ene er å vente i 10 minutter fordi trangen til å forstyrre seg selv, varer sjeldent mer enn ti minutter. Den andre er at du ser for deg en elv hvor du plasserer trangen til å distrahere deg på et blad som renner nedover en elv, og gjør dette gjentatte ganger til behovet forsvinner.

For å fokusere, er det viktig å kunne si nei. Damon Zahariades har mange gode poenger i boken The Art of Saying No. Vi er ofte redd for å såre andre og derfor sier vi ja til å bli med på ting vi ikke har lyst til. Husk at hver gang du sier ja til andre, sier du nei til deg selv.

Forfatteren trekker også fram at du er ikke ansvarlig for andres følelser når du avviser dem. Og husk at du er i bedre stand til å ta vare på andre over tid, hvis du ivaretar dine egne behov først. Det er en forutsetning for at du skal ha energi til å støtte andre. Et annet poeng forfatteren også trekker fram, er at jo flere ganger du sier nei nå, jo færre trenger du å si i fremtiden. Når du takker nei til noe, blir du gjerne spurt sjeldnere i fremtiden.

Damon Zahariades foreslår at du er ærlig, ikke utsetter å si nei, siden det gjør det bare enda vanskeligere for begge, forklar hvorfor det ikke passer og gjør dette på en høflig måte.

Min personlige prioriteringsteknikk er “hell yes or no”. Hvis invitasjonen er noe du har lyst til å si “hell yes” til, så gjør du det. Alt annet er NO.

Menneskelige distraksjoner

Min erfaring er at det er to typiske personer som distraherer medstudentene sine. Det ene er den som alltid skal underholde. Det kan være bra å få inn humor innimellom, får deg til å le og gir deg energi, men pass på at det ikke blir for mye av det. Den andre typen er den som alltid skal klage. Vedkommende er ikke interessert i løsninger og vil bare klage over hvor vanskelig studiene er og hvor urettferdig det er. Denne typen har ingen fordeler og vil ikke bare ta tiden din mens du hører på klagingen, men du blir også tømt for energi slik at du har vanskeligheter med å holde fokuset oppe også etterpå.

Oppsummert

  1. Ikke la mobilen forstyrre deg
  2. Ikke la PC’en forstyrre deg
  3. Bruk programvare som fjerner distraksjoner
  4. Lær deg å si nei, og si bare ja til tingene du virkelig har lyst til
  5. Unngå personer som distraherer deg og tapper deg for energi

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *